Herenthout gaat voor veiliger verkeer. Vandaag ondertekende Herenthout het SAVE-charter Steden & Gemeenten van Ouders van Verongelukte Kinderen (OVK). Het Stoeterdorp is daarmee de 102e Vlaamse gemeente die het
charter ondertekent.
OVK is een lotgenotenvereniging die families die hun kind hebben verloren in het verkeer ondersteunt. OVK voert strijd tegen een te grote verkeersonveiligheid, in het bijzonder daar waar het gaat om kinderen en jongeren. SAVE staat dan ook voor: Samen Actief voor VEilig Verkeer.
Herenthout geeft met de ondertekening van het SAVE-charter een duidelijk signaal zich actief te willen inzetten voor meer verkeersveiligheid. De gemeente krijgt tijdens haar traject begeleiding van OVK. In dit traject wordt o.a. een actieplan verkeers-veiligheid uitgewerkt.
In dit actieplan worden de acties omschreven die de gemeente wil realiseren in het SAVE-jaar. Deze acties moeten aansluiten bij de zeven SAVE-doelstellingen.
'Waarom gaat Herenthout het SAVE-engagement aan?'
'Verkeersveiligheid, wie kan daar tegen zijn? Voor ons bestuur blijft het echter niet bij woorden. In het meerjarenplan van ons bestuur zal verkeersveiligheid een prominente plaats innemen.
Net zoals kindvriendelijkheid, FairTrade of de duurzame ontwikkelingsdoelen, zal verkeersveiligheid een belangrijke invloed hebben op elk beleidsdomein. Immers, elk verkeersslachtoffer is er één te veel.
Ons bestuur gaat dan ook graag het engagement aan om tegen 2030 te streven naar 0 verkeersslachtoffers.
Ons bestuur werkte ook in het verleden reeds aan verkeersveiligheid door o.a. de ondertekening van het charter werftransport in de schoolomgevingen, het uitwerken van verkeerseducatieve routes voor fietsers en voetgangers in samenwerking met de scholen en met subsidie van de provincie Antwerpen of nog door het zwaar verkeer te weren uit de dorpskern.
In het meerjarenplan 2020 – 2025 zal krediet opgenomen worden om de nodige investeringen in verkeersveiligheid te doen. In eerste instantie springt de veiligheid van de schoolomgevingen in het oog.
We denken daarbij o.m. aan: - Het invoeren van een vaste zone 30 in de kernstraten - Maximale inspanningen in het kader van de 10/10-actie in samenwerking met de scholen - Sterk inzetten op fietsstraten in Zwanenberg, Schoetersstraat en het eerste gedeelte van de Kloosterstraat - Inrichten van een schoolstraat in de Albertstraat bij wijze van proef - LED-verlichting van de zebrapaden. Ook het recreatief fietsverkeer krijgt de nodige aandacht.
We ijveren voor gescheiden fietspaden waar nodig en leggen deze aan in asfalt voor de verhoging van het gebruiksgemak. In de kern van ons dorp zullen aan het einde van het fietspad, bij de overgang naar gemengd verkeer, fietssuggestiestroken aangebracht worden.
Een aantal ingrepen om het gebruik van de verbindingsweg rond Herenthout te stimuleren zal bijdragen aan de verkeersveiligheid in de kern.
Met het oog op de heraanleg van het kruispunt MolenstraatBoudewijnlaan werd reeds een eigendom aangekocht. Het aanpakken van zwarte punten op deze route – zoals het kruispunt Uilenberg-Itegemse Steenweg-Langstraat – moet het nemen van de omleidingsweg aantrekkelijker én veiliger maken.'
Lokale politie
Ook de politiezone Neteland draagt haar steentje bij tot een verkeersveiliger Herenthout. Preventieve en educatieve acties ’s morgens staan de wijkagenten elk aan hun school om een oogje in het zeil te houden. Ze houden ook toezicht op de belangrijke schoolroutes.
Tijdens het begin van elk schooljaar worden gedurende een tweetal weken extra kruispunten bemand om de bestuurders er attent op te maken dat er opnieuw veel fietsers en voetgangers op de baan zijn.
De leerlingen van het lager onderwijs kunnen 3 maal per jaar verkeersles krijgen in ons verkeerseducatief centrum.
Met lesmodules op maat van hun leeftijd en studiejaar worden de leerlingen theoretische kennis en praktische vaardigheden aangeleerd in een veilige omgeving. Daarnaast ondersteunt de politie de scholen die deelnemen aan het voetgangersexamen voor de leerlingen van het 4de leerjaar en het fietsexamen voor de leerlingen van het 6de leerjaar.
Aan het begin van het schooljaar bezoekt de politie de lagere scholen om de fietsen van de leerlingen van het 4de, 5de en 6de leerjaar te controleren. Hieraan is een wedstrijd gekoppeld om de scholen en leerlingen extra te motiveren hun fiets in orde te brengen en... te houden.'